- Nadrzędna kategoria: Projekty_EFS
- Kategoria: projekt BE
W Zespole Szkół Agrobiznesu, Stowarzyszenie Wspierania Inicjatyw Lokalnych "Wspólna Szansa", w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, realizowało w latach 2018 - 2020 projekt:
Rozwój kompetencji kluczowych uczniów − informacje o projekcie
Tytuł projektu: BLIŻEJ EUROPY
Numer projektu: RPLU.12.02.00-06-0134/17
Projekt „BLIŻEJ EUROPY” realizowany jest przez Stowarzyszenie Wspierania Inicjatyw Lokalnych "Wspólna Szansa”
Cele projektu:
Podniesienie kompetencji kluczowych uczniów Liceum Ogólnokształcącego w ZSA w Klementowicach niezbędnych na rynku pracy poprzez stworzenie warunków efektywnego uczenia się opartego na eksperymentowaniu i wykorzystaniu TIK oraz rozwój kompetencji pedagogicznych i cyfrowych nauczycieli.
Efekty projektu:
W wyniku działań projektu:
- Nauczyciele (18os.) rozwiną swoje kompetencje metodyczne i cyfrowe zbieżne z potrzebami szkoły, a nową nabytą wiedzę i umiejętności zastosują w pracy z uczniami z szerokim wykorzystaniem pomocy dydaktycznych i TIK wzmacniając efektywność uczenia się i przygotowanie go rynku pracy.
- Uczniowie (66os.)nabędą nowe kompetencje kluczowe w zakresie podstawy programowej liceum ogólnokształcącego w zakresie nauk matematyczno-przyrodniczych, informatyki i j. angielskiego i niemieckiego oraz nabędą umiejętności planowania własnej drogi edukacyjno-zawodowej i rozwiną poczucie odpowiedzialności za własne wybory.
- Szkoła będzie dysponować doposażoną pracownią przedmiotową (przyrodniczą) i sprzętem TIK, co umożliwi eksperymentowanie, rozwój kreatywności i otwartości na uczenie się, a tym samym wpłynie na jakość edukacji i lepsze przygotowanie do rynku pracy.
Okres realizacji projektu: od 01.03.2018r. do 30.06.2020 r.
Z powodu trudności realizacji projektu ze wzgledu na Covid-19, okres realizacji projektu został przedłużony do 31 grudnia 2020 r.
Wartość projektu: 258 835,00 zł, w tym wkład Funduszy Europejskich: 220 009,75 zł
- Nadrzędna kategoria: Projekty_EFS
- Kategoria: projekt BE
Jesteśmy coraz „Bliżej Europy”…
Dzisiejszy rynek pracy wymaga od młodego człowieka posługiwania się wieloma umiejętnościami i wykorzystywaniem ich w praktyce. Pracodawcy wymagają umiejętności posługiwania się językami obcymi, używania technologii informacyjno – komunikacyjnej, pracy w zespołach, kreatywności i odpowiedzialności. Zespół Szkół Agrobiznesu im. Macieja Rataja w Klementowicach odpowiedział na potrzeby swoich uczniów klas licealnych dotyczących rozwoju kompetencji kluczowych na rynku pracy.
Od 1 marca 2018 roku nasza szkoła realizuje projekt „Bliżej Europy” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2014-2020, działanie 12.2. Kształcenie ogólne, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Grupą docelową, objętą wsparciem w ramach projektu, są uczniowie klas licealnych naszej szkoły oraz nauczyciele uczący w liceum. Projekt jest odpowiedzią na zdiagnozowane problemy uczniów z nauką oraz na konieczność wyboru dalszej ścieżki zawodowej. Wszystkie zajęcia, w jakich biorą udział uczniowie opierają się na innowacyjności, pracy z komputerem i technologią TIK, eksperymentem, uczeniem się przez działanie, pracy w grupach, autoprezentacji.
W ramach projektu wszyscy uczniowie biorą udział w zajęciach z doradztwa zawodowego, które mają im pomóc w rozpoznaniu indywidualnejścieżki kariery zawodowej, wyborze właściwego kierunku studiów oraz poznania zawodów a także utwierdzą ich w trafności swoich decyzji dotyczących planów edukacyjno - zawodowych.Oprócz grupowych zajęć z doradcą zawodowym i zawodoznawcą uczniowie biorą udział w zajęciach indywidualnych, które jeszcze bardziej pomagają im w wyborze właściwej ścieżki edukacyjno – zawodowej.
Na podstawie przeprowadzonej diagnozy wśród uczniów okazało się, że chcieliby nadrobić swoje braki i rozwinąć umiejętności w zakresie zajęć z matematyki, biologii, chemii, fizyki, geografii, języka angielskiego i języka niemieckiego.
Chętni uczniowie biorą udział w pozalekcyjnych zajęciach z wyżej wymienionych dziedzin. Za pomocą innowacyjnych metod, uczenia się przez działanie, eksperymentów, pracy grupowej poznają nowe sposoby uczenia się oraz przyswajania wiedzy. Na zajęciach wykorzystywane są materiały zakupione w ramach projektu. Niemal każda pracownia pozyskała nowy sprzęt informatyczny. Uczniowie twierdzą, że zajęcia są bardzo atrakcyjne poprzez zastosowanie nowych metod i wykorzystanie pomocy dydaktycznych, które zostały sfinansowane w ramach projektu.
Na zajęciach z języka angielskiego i niemieckiego główny nacisk skierowany jest na komunikowanie się w języku obcym, przełamanie bariery językowej, negocjacje w języku obcym oraz autoprezentację. Uczniowie bardzo chętnie biorą udział w dialogach, scenkach, grach sytuacyjnych, tworzą plakaty, projektują wnętrza, projektują swoje własne kolekcje ubrań, tworzą potrawy. Pracując w grupach porozumiewają się w językach obcych i za każdym razem na forum całej grupy projektowej prezentują swoją pracę. Zajęcia są dla nich zabawą, a jak wiadomo uczenie się przez zabawę jest bardzo atrakcyjne dla odbiorcy.
W ramach zajęć z biologii i geografii pod tytułem „Badaj i poznawaj życie”, uczniowie brali udział w zajęciach terenowych, w ramach których poznawali otaczających ich świat nie na podstawie książek ale za pomocą swoich własnych zmysłów. Mogli dotknąć, zaobserwować, opisać otaczające ich zjawiska. W ramach tych zajęć odbyła się również jednodniowa wycieczka do Ogrodu Botanicznego i Muzeum Zoologicznego UMCS Lublin.
Zajęcia z fizyki i chemii opierają się na eksperymencie, uczniowie stosują prawa fizyki do badania wszechświata, wykorzystują technologię informacyjno – komunikacyjną do nauki
i poszerzania swojej wiedzy.
Zajęcia matematyczne dotyczą z kolei modelowania matematycznego, strategii matematycznych, liczb i brył geometrycznych, wykorzystania i tworzenia danych oraz wyszukiwania i opracowywania danych. Dla niektórych z nas przedstawione zagadnienia matematyczne budzą lęk i zdziwienia ale dla naszych uczniów są kolejnym etapem odkrywania, poznawania, eksperymentowania z nimi i stosowania w praktyce.
Ponieważ projekt realizowany jest do 2020 roku, przed uczniami jeszcze wiele zajęć oraz wyjazdów edukacyjnych, np. czterodniowezajęciaw Pienińskim Parku Narodowym, jednodniowezajęcia w Górach Świętokrzyskich oraz dwudniowy wyjazd do Obserwatorium Astronomicznego w Centrum Chemii w Toruniu.
Oprócz spotkań z doradcą zawodowym i zajęć z wyżej wymienionych przedmiotów, uczniowie i nauczyciele wzięli udział w szkoleniu na temat Systemu do Zbierania i Analizowania Odpowiedzi. Szkolenie pozwoliło przygotować uczniów do samodzielnej pracy z zakupionym w ramach projektu Systemu do Zbierania i analizowania Odpowiedzi (SZiAO).
Szkolenie polegało na opanowaniu umiejętności pracy w chmurze, archiwizowaniu i pobieraniu dokumentów, tworzeniu e-narzędzi, posługiwaniu się e-podręcznikiem.Program szkolenia zawierał praktyczne metody wykorzystania nowych metod uczenia się i nauczania przy użyciu SZiAO na zajęciach lekcyjnych i podczas pracy w domu, w pracy samodzielnej
i grupowej.
Narzędzie zapewnia uczniom stały dostęp do materiałów dydaktycznych z każdego miejsca, które posiada połączenie z Internetem. Uczniowie mogą jednocześnie, razem pracować na udostępnionych w Repozytorium materiałach, korzystać z nich w każdej chwili.
Udział w zajęciach edukacyjnych projektu sprzyja rozwijaniu kompetencji kluczowych uczniów niezbędnych na rynku pracy oraz stwarza warunki wszechstronnego rozwoju osobistego i przygotowania do pełnienia różnorodnych ról społecznych.
Projekt niewątpliwie podnosi kompetencje kluczowe licealistów w Zespole Szkół Agrobiznesu w Klementowicach, motywując ich jednocześnie do nauki, otwiera ich na chęć poznawania nowych umiejętności poprzez działanie i wykorzystywanie wiedzy w praktyce.
autor: Katarzyna Migdal
- Nadrzędna kategoria: Projekty_EFS
- Kategoria: projekt BE
W dniach 23-24 października 2018 roku odbył się wyjazd w ramach projektu „Bliżej Europy”, której celem było nabycie umiejętności manualnych posługiwania się sprzętem laboratoryjnym dzięki własnemu eksperymentowaniu w technice w małej skali.
Uczestnicy wyjazdu zwiedzili również Planetarium, w którym dzięki specjalnej aparaturze obejrzeli pokaz astronomiczny. Kolejnym punktem programu były warsztaty wyrobu mydła, w których każdy uczestnik miał szansę na samodzielne wyprodukowanie mydła w wybranym przez siebie kolorze i kształcie.
- Nadrzędna kategoria: Projekty_EFS
- Kategoria: projekt BE
W dniu 21.09.2018 r. odbył się wyjazd edukacyjny do Ogrodu Botanicznego Muzeum Zoologicznego w Lublinie. Uczniowie zapoznali się tam z rolą i funkcją wymienionych obiektów naukowo- dydaktycznych. Poznali formy ochrony przyrody i ich znaczenie w ochronie gatunków roślin. Prowadzili samodzielne badania i obserwacje. Poznali bogactwo ekspozycji roślin, klasyfikowali rośliny do odpowiednich grup botanicznych, wyszukiwali gatunki chronione, oznaczali rośliny za pomocą kluczy i atlasów do oznaczania roślin.
W Muzeum Zoologicznym uczniowie mieli możliwość obejrzeć liczne eksponaty przedstawicieli zwierząt ze wszystkich grup systematycznych. Ćwiczyli umiejętność klasyfikowania organizmów do odpowiednich taksonów, na podstawie charakterystycznych cech. Poznali zasady nazewnictwa zwierząt. Zapoznali się również z gatunkami wymarłymi.
Uczniowie podczas badań i obserwacji korzystali z nowych pomocy dydaktyczne zakupionych z funduszy otrzymanych w projekcie „Bliżej Europy” : mikroskopów terenowych, lup, atlasów, kluczy do oznaczania roślin i zwierząt, lornetek, aparatu fotograficznego.
- Nadrzędna kategoria: Projekty_EFS
- Kategoria: projekt BE
W ramach projektu „Bliżej Europy” realizowanego przy wsparciu Europejskiego Funduszu Społecznego, uczniowie naszej szkoły po raz kolejny mieli okazję wziąć udział w wyjeździe edukacyjnym do Torunia. Celem wyjazdy było nabycie umiejętności posługiwania się sprzętem laboratoryjnym, dzięki warsztatom mającym na celu eksperymentowanie w technice małej skali. Dzięki uczeniu się przez działanie, wykonywaniu eksperymentów i zadawaniu pytań uczestnicy warsztatów z wielkim zainteresowaniem i zaangażowaniem przeprowadzali eksperymenty.
Uczniowie Liceum Ogólnokształcącego biorą również udział w wielu zajęciach edukacyjnych z biologii i geografii, chemii i fizyki, języka angielskiego, matematyki, doradztwa zawodowego. Dzięki tak zróżnicowanej ofercie edukacyjnej, która dostosowana jest do ich potrzeb, uczestnicy projektu poprzez eksperymentowanie, uczenie się przez działanie, stosowanie nabytej wiedzy w praktyce i wykorzystaniu technologii TIK stają się bardziej kreatywni, zmotywowani do działania i otwarci na innowacje. Na zajęciach z doradztwa zawodowego poznają rynek pracy i interesujące ich zawody, planują swoją przyszła ścieżkę edukacyjną i wiążące się z nią wymagania. Zajęcia projektowe odbywają się w małych grupach co powoduje, że prowadzący zajęcia są w stanie doskonale dostosować metody pracy do każdego uczestnika zajęć. Uczniowie chętnie angażują się w wykonywane zadań i prezentują wyniki swojej pracy.